Besplatan prevoz u Nišu izazvao podeljena mišljenja: Socijalna pravda ili budžetska rupa?

Besplatan prevoz u Nišu izazvao podeljena mišljenja: Socijalna pravda ili budžetska rupa?
Uvođenje besplatnog javnog prevoza za sve građane Niša, koje je stupilo na snagu 1. jula, nastavlja da izaziva žustre rasprave u javnosti. Dok jedni potez vlasti vide kao iskorak ka socijalnoj pravdi i ekološkoj održivosti, drugi upozoravaju da se grad suočava sa ozbiljnim finansijskim i sistemskim izazovima.
Zagovornici besplatnog prevoza tvrde da će ova mera pomoći najugroženijima – penzionerima, studentima, nezaposlenima i radnicima sa niskim primanjima – da rasterete kućne budžete, ali i da će uticati na smanjenje korišćenja automobila, zagađenja i saobraćajnih gužvi.
S druge strane, stručnjaci i politička opozicija ukazuju na izostanak dugoročne finansijske strategije. Kako ističe prof. dr Boban Stojanović sa Ekonomskog fakulteta u Nišu, besplatni prevoz je „politička odluka doneta bez prethodne ekonomske analize“. On podseća da u budžetu grada za 2025. godinu nisu bila planirana sredstva za ovu namenu, a ni republički budžet nije predvideo posebne transfere za ovu svrhu.
– Grad Niš je, kako bi pokrio rastuće troškove, odlučio da se zaduži 576 miliona dinara putem dugoročnog kredita. Istovremeno, budžet grada već planira deficit od 1,156 milijardi dinara, što baca dodatnu senku na održivost celog projekta – navodi Stojanović, koji je i odbornik GG „Dr Dragan Milić“ u Skupštini grada Niša.
Pored finansijskog aspekta, kritičari upozoravaju i na potencijalno narušavanje kvaliteta usluge – od manjka investicija u vozni park, do rizika od pretrpanosti i smanjenja broja linija. Predlažu da bi održiviji model bila simbolična cena karte (30–50 dinara) ili proširivanje prava na besplatan prevoz za određene kategorije građana.
Iskustva iz gradova poput Talina i Luksemburga, koji su uveli besplatan prevoz, pokazuju pomešane rezultate – uz rast broja putnika, ali i veliki pritisak na javne finansije.
– Nema besplatnog ručka. Pitanje je samo ko će i kada platiti – zaključuje Stojanović, uz podsećanje da će odluka vlasti u Nišu imati posledice ne samo po gradski, već i po republički budžet, dok se građani drugih gradova s pravom pitaju zašto nemaju ista prava.