Viola the Fića, ovaj lepotan snimljen je u Sokobanji

Viola the Fića, ovaj lepotan snimljen je u Sokobanji
Foto: nimedia

Ne znamo koliko ima godina, čak ni to da li je u voznom stanju, ali izgleda kao za izložbu. Ovaj sređeni, ljubičasti primerak popularnog „fiće“ okićen cvećem, može se ovih dana  videti u Sokobanji. Nacionalna klasa bivše Jugoslavije i danas budi lepa sećanja. U svetu je svojevremeno proizvedeno blizu pet miliona primeraka, u Jugoslaviji oko milion.

Zastava 750 (poznat kao Fića, Fićo i Fičko) jugoslovenski je mali putnički automobil koji se proizvodio u Zavodu „Crvena Zastava“ u Kragujevcu po licenci italijanskog „Fijata“.

Prvi „Fića“ u „Zastavi“ proizveden je 18. oktobra 1955, a poslednji novembra 1985.

U periodu od 30 godina proizvedeno je 923.487 primeraka vozila koje je nezvanično proglašeno za „nacionalnu klasu“. Snaga motora bila je 23 KS (na početku proizvodnje) do 27 KS (u poslednjoj godini proizvodnje).

Motor se nalazi u zadnjem delu. Smatra se da je upravo ovaj motor male snage pokrenuo ekonomsko čudo u Jugoslaviji 60-ih i 70-ih godina 20. veka.

Poslednji proizvedeni automobil bio je model „Z-750 LE“ koji se čuva u Muzeju „Zastava“.

Ukupno je u svetu proizvedeno 4.921.626 vozila, od toga u fabrici u Fijatu 2.695.197, u Zastavi 923.487, u Seatu (Španija) 814.926, Sevelu (Argentina) 304.016, u Nemačkoj (Fijat Nekter) 172.000 i u Čileu (Fijat) 12.000 primeraka.

 

Foto: nimedia